اداره گذرنامه و روادید

مجموعه وظایف اداره گذرنامه و روادید

نام واحد بالادستی:  اداره کل کنسولی

 

  • بررسی و مطالعه مستمر قوانین ، مقررات و دستورالعملهای مربوط به امور گذرنامه و روادید و ارائه پیشنهادهای لازم جهت انجام بهینه فعالیت ها؛
  •  تعامل و همکاری فعال با وزارتخانه ها و سازمان های ذیربط جهت بررسی قوانین جاری مربوط به گذرنامه و روادید و اتخاذ تصمیمات و مقررات جدید؛
  •   شرکت فعال در جلسات کمیسیونهای هیات دولت، مجلس شورای اسلامی، وزارتخانه ها و سازمان ها در زمینه امور مربوط به گذرنامه و روادید با هماهنگی مقام مافوق؛
  • بررسی مستمر و تطبیقی امور مربوط به صدور روادید و امور گذرنامه در سایر کشورها با همکاری نمایندگیهای جمهوری اسلامی ایران  در خارج از کشور؛
  • همکاری با دیگر ادارات و واحدهای کنسولی و همچنین سایر واحدهای وزارت امور خارجه در زمینه فعالیت های محوله؛
  •  بررسی مدارک مربوط به معرفی مامورین وزارتخانه ها و سازمانها و اقدام به صدور گذرنامه سیاسی و خدمت برای متقاضیان؛
  • صدور و تجدید گذرنامه های سیاسی و خدمت مامورین و هیاتهای اعزامی به خارج از کشور؛
  • صدور مجوز خروج برای کلیه دارندگان گذرنامه های سیاسی و خدمت با هماهنگی سایر ادارات ذی­ربط؛
  • صدور گذرنامه عادی جهت نمایندگی های فاقد دستگاه چاپگر گذرنامه؛
  • تشکیل ستاد ویژه و انجام امور گذرنامه ای ایرانیان مقیم کشورهایی که فعالیت نمایندگی­های جمهوری اسلامی ایران  در آنها به دلایل سیاسی متوقف شده است؛
  • انجام امور مربوط به گذرنامه های مفقوده، مشکوک، مخدوش و باطله ایرانیان مقیم خارج از کشور؛
  • انجام امور مربوط به استعلام و اعلام تاریخ آخرین خروج ایرانیان مقیم خارج از کشور؛
  •  احراز هویت و ارسال مدارک صدور برگ عبور به نمایندگی­های ذی­ربط؛
  • امور مربوط به استعلام محل اقامت، تغییر محل اقامت، صحت خروج از کشور و صدور مجوز خروج از کشور ایرانیان مقیم خارج؛
  •  امور مربوط به گذرنامه های دارای روادید جعلی، اخراج ایرانیان از کشورهای خارجی و استعلام افراد ممنوع­الخروج؛
  • ارسال تصاویر مدارک برابر اصل متقاضیان به نمایندگی های ذی­ربط جهت امور گذرنامه ای؛
  •  ارسال رضایت نامه جهت صدور گذرنامه، اجازه خروج و برگ عبور همسر یا فرزندان؛
  • اخذ روادید کشورها از نمایندگی های خارجی مقیم ایران؛
  • اعطای روادید به کلیه ماموران و کارکنان خارجی نمایندگیها و سازمانهای خارجی؛
  • صدور معرفی نامه برای خدمه نمایندگی های خارجی در ایران به اداره کل امور اتباع خارجه وزارت کشور و ناجا؛
  • اعطا و تمدید روادید معلمان مدارس خارجی در ایران؛
  • انجام امور مربوط به معرفی بیماران و خانواده زندانیان ایرانی در خارج از کشور به نمایندگیهای خارجی مقیم ایران جهت اخذ روادید؛
  •  بررسی مدارک مربوط به دعوتنامه بستگان با ارایه ازدواج شرعی و هماهنگی اداره کل امور اتباع خارجه وزارت کشور؛
  • بررسی و صدور مجوز روادید مورد استعلام نمایندگی­ها، شرکت ها، آژانس های گردشگری و دعوتنامه بستگان؛
  •  صدور روادید ورود، تجاری، عبور و جهانگردی در دفاتر اداره گذرنامه و روادید مستقر در فرودگاه ها و مبادی ورودی؛
  • تمدید روادید مامورین موقت نمایندگی های خارجی مقیم ایران؛
  • انجام امور روادید نمایشگاهی ، سمینارها ، با حق کار و روادید الحاق به خانواده؛
  • بررسی و نظارت بر فعالیت های امور مربوط به گذرنامه و روادید در دفاتر نمایندگیهای داخل کشور؛
  •  نظارت بر فعالیت های دفاتر اداره گذرنامه و روادید در فرودگاهها و مبادی ورودی؛
  • انجام امور مربوط به امضای یادداشت تفاهم و یا موافقتنامه لغو روادید گذرنامه های سیاسی، خدمت و عادی با کشورهای خارجی؛
  • شرکت در جلسات کمیسیون بند 2 ماده 16 قانون گذرنامه؛
  • شرکت در جلسات کمیسیون ماده 12 ورود و اقامت اتباع خارجی؛
  • انجام امور مربوط به اجرایی شدن بیمه حوادث و سلامت متقاضیان برای ورود به کشور؛
  • پاسخ به سوالات و تذکرات نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی در خصوص گذرنامه و روادید با همکاری امور مجلس؛
  •   تهیه فرم های مربوط به گذرنامه ، روادید و برگ عبور؛
  • همکاری در تهیه مطالب مربوط به گذرنامه، روادید و برگ عبور در مجموعه قوانین و مقررات امور کنسولی؛
  •  شرکت در کمیسیون روادید درمانی در وزارت بهداشت مخصوص بیماران خارجی؛
  •  شرکت در جلسات ساماندهی گردشگر و زائر در سازمان میراث فرهنگی و جهانگردی و حج و زیارت؛
  • تدوین، طراحی و برنامه­ریزی روادید مشترک اکو با همکاری اداره اکو و دبیرخانه؛
  •  همکاری با اداره فناوری اطلاعات برای ارتقاء سطح کیفی و همچنین اضافه نمودن برنامه های جدید؛
  • اقدام برای تعمیم و گسترش روادید الکترونیکی در اقصی نقاط جهان؛
  • اعطاء روادید با گروه پروازی در مبادی ورودی فاقد دفتر وزارت امور خارجه براساس درخواست ناجا؛
  • همکاری در تهیه بخشنامه و دستورالعمل لازم برای تعیین نرخ سالیانه روادید با توجه به اصل عمل متقابل؛
  • شرکت در جلسات ساماندهی اتبـاع افغانی در شورای عالی امنیت ملی، وزارت کشور و ارگانهای ذی­ربط؛
  • همکاری با وزارت بهداشت و تهیه دستورالعمل­های مربوط به رعایت موازین بهداشتی، اخذ آزمایشات پزشکی از اتباع کشورهایی که بیماریهای مسری در آنها شایع می­باشد؛
  • ارائه معرفی نامه به اتباع خارجی که گذرنامه خود را در ایران گم کرده اند؛
  • ارائه معرفی نامه به اتباع خارجی که در ایران گذرنامه جدید دریافت نموده­اند.
  •  برنامه ریزی در خصوص انجام بهینه وظایف و ماموریت های مربوط به امور گذرنامه و روادید
  • برگزاری جلسات مختلف با سازمانهای مرتبط و تدوین راهکارهای مناسب جهت تسهیل سرمایه گذاری خارجی در کشور؛
  • اهتمام در انتقال دانش شغلی کارشناسان حوزه با همکاری معاون آموزشی مرکز آموزش و پژوهش های بین المللی؛
  • تهیه گزارشهای تحلیلی و عملکردی درخصوص اقدامات و فعالیت های انجام شده در اداره و نمایندگی ها در مقاطع سه ماهه، شش ماهه و یکساله و ارائه به مقام مافوق؛
  • ایجاد و به روز رسانی بانک اطلاعات و استفاده بهینه از آن؛
  • انجام سایر وظایف ارجاعی مقام مافوق در چهارچوب قوانین و مقررات؛
  • رعایت اصل صرفه جویی و مراقبت از استفاده صحیح بیت المال طبق مقررات؛
  • رعایت و اجرای دقیق مجموعه مقررات تشکیلاتی، استخدامی ، مالی و انظباطی وزارت امورخارجه به ویژه ماده 86 و 88؛
  • انجام امور مربوط به عابرین غیر مجاز؛
  •  انجام امور مربوط به خروجی مشمولین؛
  • تهیه، به روز رسانی و اطلاع رسانی توصیه های مسافرتی.