شرح وظایف اداره امور ارتباطات و اطلاعات ایرانیان خارج از کشور

1-  جمع آوری اطلاعات جهت  استفاده از علایق و ظرفیت های هموطنان مقیم خارج در راستای رشد و توسعه کشور (طرح جامع بانک آماری ایرانیان خارج از کشور)

2-  شناسایی و ثبت اطلاعات تشکلها، انجمن ها، تشکلها و سازمان های مردم نهاد ایرانی در خارج از کشور

4) جمع آوری و بروزرسانی اطلاعات سازمانها و تشکلهای مرتبط با ایرانیان خارج از کشور

5) آمایش اطلاعات، گزارش تحلیل داده‌ها و ایجاد ارتباطات نرم افزاری جهت تماس دو جانبه ایرانیان به ویژه نخبگان و ارائه گزارش‌های تحلیلی به دبیرخانه و کارگروهای تخصصی .

6) ساماندهی و مدیریت نرم افزار "بانک جامع آماری ایرانیان خارج از کشور" به عنوان یک پایگاه داده مطمئن، امن و موثر و کاربردی برای کلیه نهادها و سازمان های مربوطه

7) برنامه ریزی برای پیاده سازی سیستمهای آنلاین جهت مکانیزه نمودن و تسهیل فرایند برقراری ارتباطات

8) بررسی اطلاعات موجود در بانک اطلاعات و تبدیل داده ها به گزارشات تحلیلی برای بهره برداری موسسات و دستگاههای تصمیم ساز

9) تهیه، تدوین و به روزسانی شناسنامه های جغرافیایی ایرانیان از طریق ارتباط دائمی با نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در خارج از کشور .

10) اطلاع رسانی صحیح و مناسب به برنامه ریزان، تصمیم گیران و مدیران دستگاه های ذیربط

11) توسعه ارتباطات علمی، اقتصادی و فرهنگی با نخبگان و متخصصان ایرانی مقیم خارج از کشور از طریق راه اندازی زیر سیستم های کارا نظیر شبکه های اجتماعی

12) طراحی، راه اندازی و مدیریت سامانه های الکترونیک به منظور ایجاد فرآیند مناسب و تسهیل راه های ارتباطی ایرانیان خارج از کشور با سازمان ها و نهادهای خدمات رسانی داخل کشور( سامانه پرسش و ...)

13) طراحی، اجرا و مدیریت پورتال و رایانامه دبیرخانه شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور

14) طراحی و تهیه نماهنگ های اطلاع رسانی به منظور افزایش سطح آگاهی و اطلاعات ایرانیان خارج از کشور نسبت به موضوعات مختلف کنسولی، اقتصادی، اجتماعی و غیره

15) طراحی و ایجاد کانالهای ارتباطی جامع جهت تبادل اطلاعات، تجربیات و تعاملات علمی، فرهنگی، اجتماعی و فنی میان متخصصان داخل و خارج از کشور

16) احصاء موانع و چالشهای برقراری ارتباط ایرانیان خارج از کشور با داخل

17) ارائه راهکارهای چگونگی توسعه مشارکت ایرانیان مقیم خارج از کشور در توسعه زیرساختهای کشور