شرح وظایف اداره امور حقوقی، کنسولی و اقتصادی ایرانیان خارج از کشور

1) برنامه ریزی در موضوعات حقوقی ، کنسولی و اقتصادی ایرانیان مقیم خارج از کشور ؛
2) نظارت بر حسن اقدام و عملکرد کمیسیون های ذیربط اداره ؛
3) پشتیبانی از فعالیت ها و وظائف کمیسیون های اداره ، پیگیری تشکیل منسجم و منظم جلسات ، نظارت و هماهنگی بین کمیسیون ها ، دبیران کمیسیون ها و دریافت گزارش های مربوط ( مطابق آئین نامه اجرایی ) ؛
4) تشکیل بانک اطلاعات اسناد ، مقررات و ضوابط ، موضوعات کاری ، دستور جلسات و . . . و به روز رسانی مستمر جهت استفاده بهنگام ؛
5) پایش مستمر فعالیت کمیسیون های ذیربط اداره و اصلاح و بهبود روش ها و فرآیندهای کاری مربوط ( مطابق آئین نامه اجرایی ) ؛
6) برنامه ریزی ، ترسیم فرآیند کار و راهبری پروژه تدوین « سند راهبردی ایرانیان خارج از کشور » ؛
7) برنامه ریزی به منظور تدوین برنامه ملی حمایت از ایرانیان خارج از کشور ( دسته بندی اقدامات کلان دستگاه های مرتبط و تدوین شناسنامه اقدامات ) ؛
8) برنامه ریزی ، ترسیم فرآیند کار و راهبری پروژه تدوین پیش نویس « لایحه قانون جامع حمایت از ایرانیان خارج از کشور » ؛
9) مرور مجموعه قوانین و مقررات کشور و احصای موارد مرتبط با ایرانیان خارج از کشور ؛
10) برنامه ریزی به منظور تشکیل منظم جلسات شورای دبیران کمیسیون های ذیربط و راهبری امور مربوطه ؛
11) احصای چک لیست فعالیت های مرتبط با امور ایرانیان خارج از کشور ؛
12) نگهداری و حفاظت از کلیه اوراق و اسناد کتبی ، الکترونیکی ، صوتی و تصویری و مشروح مذاکرات شورای عالی و کمیسیون ها؛
13) تدوین وظائف ، فرآیندها و روش های کاری مورد نیاز اداره ؛
14) استفاده از ظرفیت های مطالعاتی و تحقیقاتی ، جمع بندی علمی و تخصصی چالش ها و مسائل ایرانیان مقیم خارج از کشور و تدوین طرح های مناسب برای حمایت و حل مسائل ایشان ؛
15) برنامه ریزی به منظور استفاده از توان فکری ایرانیان خارج از کشور در جهت پیشبرد اهداف و وظایف شورای عالی ؛
16) احصای مسائل و مشکلات ایرانیان خارج از کشور و دسته بندی منطقی و علمی آن جهت ارجاع به کمیسیون های ذیربط ؛
17) انجام سایر موارد ارجاعی از سوی مقامات مافوق .