امروز سه شنبه  ۱ آبان ۱۴۰۳

۱۴۰۰/۰۹/۲۷- ۱۱:۱۴ - مشاهده: ۱۸۶

«تحول مفهوم شهروندی و کارکرد دولت ها» ؛ لزوم بازنگریی در شیوه‌های خدمت رسانی به ایرانیان خارج از کشور

«تحول مفهوم شهروندی و کارکرد دولت ها» ؛ لزوم بازنگریی در شیوه‌های خدمت رسانی به ایرانیان خارج از کشور

دنیای امروز دنیای تحولات پر شتاب است. در دنیای ارتباطات، مفاهیمی چون «مهاجرت»، « تابعیت» و« شهروندی» دستخوش تغییرات گسترده ای شده اند و نقش «جغرافیا» در مناسبات انسانی رنگ باخته است. بر همین اساس نگاه دولت ها نیز نسبت به اتباع مهاجر خود تغییر یافته و منجر به بازنگری در  سیاست های کلان آنها در قبال شهروندان مهاجر و برنامه ریزی برای خدمت رسانی موثر تر به آنها و همچنین  بهره برداری صحیح از ظرفیت های عظیم مهاجرین شده است. 

  با همین دیدگاه، نخبگان و شخصیت های برجسته «مهاجر» هر ملیتی به عنوان سرمایه‌های ارزشمند و یکی از شاخصه‌های قدرت نرم کشورها در عرصه‌های بین المللی از جایگاه و اعتبار خاصی برخوردارند و ظرفیت آنها فرصت گرانبهایی برای کشور مبدا ایجاد می‌کند که برنامه ریزی برای استفاده بهینه از این ظرفیت را اجتناب ناپذیر می سازد.

 از سوی دیگر و علیرغم تحولات زندگی عصر جدید، مسائل « هویتی»  برای شهروندان مهاجر از هر ملیت و قوم و در هر جایگاه و رده ای، به اندازه ای ریشه دار و فطری هستند که به سادگی نمی‌توان از علاقه و گرایشات انسانی به سرزمین مادری دست شست ولو ناکامی، رنج و یا دردی از گذشته و یا احساس عدم وجود زمینه مساعد برای سبک و الگوی زندگی مطلوب در گذشته مسبب هجرت شده باشد. این ویژگی تا حدودی ریشه در شخصیت شکل گرفته انسان‌ها در زادگاه خود داشته و عوامل تاریخی و غریزی در شکل دادن به آنها نقش آفرینی می‌کنند.

 دبیرخانۀ شورای عالی ایرانیان خارج از کشور با نگاهی مبتنی بر مفروضات مورد اشاره و با در نظر داشتن مسائل هموطنان عزیز مقیم خارج از کشور مصمم است در تعامل با سایر نهادها و ارگان‌های داخلی کشور درجهت رفع مشکلات هموطنان، تسهیل تردد ایرانیان نخبه ، دفاع از حقوق ایرانیان خارج از کشور در کشورهای میزبان، روان سازی امور مربوط به کنسولی ، جذب هموطنانی که تاکنون به کشور سفر نداشته اند،  بهره برداری از سرمایه‌های اجتماعی مقیم خارج از کشور و ظرفیت عظیم آنها در جهت سازندگی وطن در شرایط دشوار حاضر و..،گام هایی جدی بردارد.

 در این راستا و برای ترسیم چشم اندازی روشن از این رویکرد و تحقق اهداف مورد نظر علاوه بر استفاده از طرح ها و ایده‌های جدید، دست یکایک هموطنان عزیز خارج از کشور را که دل در گرو مام میهن دارند، به گرمی می فشاریم و انتظار داریم علاوه بر طرح مشکلات، انتقادات و پیشنهادات ، ایده‌های خود را جهت خدمت رسانی به ایرانیان خارج از کشور با همکاران خوبمان در معاونت کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزارت امورخارجه و دبیرخانه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در میان گذارند.

 بدین منظور سامانه پاسخگویی به پرسش های ایرانیان خارج از کشور به آدرس https://porsesh.mfa.ir/ آماده شنیدن نقطه نظرات شما عزیزان در این رابطه است. همچنین لینک مذکور در همین وبگاه با عنوان سامانه پاسخگوئی ایرانیان برای شما در دسترس است.

 

                                                                         دبیرخانه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور

                                                                                           رضا حقیقی

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما