به منظور انجام امور وکالتنامه لازم است موارد ذیل مورد توجه هموطنان ایرانی مقیم خارج از کشور قرار گیرد:
1) انجام کلیه امور وکالت نامه و ثبت درخواست در سامانه میخک (به نشانی mikhak.mfa.ir)، صرفاً با پست الکترونیک gmail و مرور Goole chrome امکان پذیر میباشد. ضمنآً طراحی سامانه میخک به گونه است که، ورود به سامانه با سایر پست های الکترونیکی و مرورگرها امکان پذیر است اما دریافت خدمات با کندی مواجه خواهد شد. لذا پیشنهاد میشود برای ورود به سامانه میخک و استفاده از امکانات آن از پست الکترونیکی gmail و از مرورگر گوگل کروم استفاده شود.
2) امکان ورود به سامانه میخک صرفاً برای ایرانیانی که دارای مدارک معتبر ایرانی (شناسنامه، کارت ملی و گذرنامه) و دارای کد ملی میباشند، امکان پذیر است لذا لازم است برای ورود به سامانه، ابتدا کدملی متقاضی همراه با ایمیل وی وارد و پس از ثبت، سیستم برای متقاضی رمز یکبار مصرف به ایمیل وی ارسال خواهد کرد. پس از دریافت رمز یکبار مصرف، متقاضی میتواند وارد سامانه شده و با درج مشخصات سجلی (برابر مدارک ایرانی) فیلد های مورد نظر را تکمیل و وارد سامانه شود. پس از ورود به سامانه و ساختن اکانت، برای موارد آتی میتوان از رمز عبور دائمی استفاده نمود. دریافت رمز عبور (پسورد) دائمی، در اولین ورود سامانه از شما سئوال خواهد که در صورت لزوم میتوانید از رمز عبور دائمی استفاده نمایید.
3) پس از ورود به سامانه، در زیر مجموعه وکالت نامه دو گزینه وجود دارد؛ گزینه اول نوع وکالت نامه و گزینه دوم نمایندگی محل دریافت خدمت. گزینه «نوع وکالت نامه»، مربوط به وکالتی است که قصد دارید آنرا تنظیم و و گزینه «نمایندگی» در واقع سفارت کشورمان میباشد که قرار است برای تنظیم و تصدیق امضاء به آنجا مراجعه بفرمایید.
4) وکالت نامهها بطور کلی به دو گرو ه تقسیم میشوند، وکالت نامههای کاری (امور اداری) و وکالت نامههای فروش اموال (منقول و یا غیر منقول) هزینه تصدیق امضاء بر روی هریک از وکالت نامهها (اعم از فروش و یا انجام امور اداری) متفاوت میباشد. لازم به ذکر است دریافت هزینه تصدیق امضاء برابر جدول تعرفه خدمات سجلی میباشد. اموال منقول به اموالی گفته میشود که امکان جابجای آنها وجود دارد مانند اتومبیل، و اموال غیر منقول اموالی است که امکان جابجایی آنها از محلی به محل دیگر وجود ندارد مانند زمین و یا آپارتمان.
5) هزینه تصدیق وکالت نامه در اغلب نمایندگیها غالباً از طریق کارتخوان (پوز) و با ارز محل توسط سفارت خانههای کشورمان قابل دریافت میباشد.
6) با توجه به اینکه کلیه وکالت نامه دارای بارمالی بوده و تصدیق آنها توسط نمایندگیهای کشورمان دارای بار حقوقی میباشد لذا تصدیق امضاء ایرانیان مقیم خارج بر روی کلیه وکالت نامهها (اعم از وکالت نامههای امور اداری و یا فروش اموال منقول و غیر منقول) صرفاً با حضور موکل (متقاضی) و احراز هویت آن توسط کنسول قابل انجام میباشد و تصدیق امضاء بصورت غیر حضور و بدون حضور موکل (متقاضی) امکان پذیر نمیباشد.
7) لازم است کلیه متقاضیان موضوع وکالت نامه، قبل از امضاء ذیل وکالت نامه، آنرا با دقت مورد مطالعه قرار داده و متن آن با نوعی کاری که قرار است انجام شود تطبیق داده (بیشتر از کار مورد نظر و یا کمتر از آن نباشد) و سپس ذیل آنرا امضاء نمایند. بدیهی است پس از امضاء وکالت نامه توسط موکل و تصدیق آن توسط کنسول، عواقب ناشی از آن بر عهده موکل بوده و سفارت و یا تصدیق کننده وکالت نامه (کنسول) هیچگونه مسئولیتی در قبال آن نخواهد داشت. ضمناً پس از تصدیق امضاء چنانچه موکل (متقاضی) بخواهد تغییراتی در متن وکالت نامه بده لازم است وکالت نامه جدید تنظیم و پس از پرداخت هزینه مجددا تصدیق آنرا از سفارت تقاضا نماید.
8) تصدیق امضاء و احراز هویت ایرانیان مقیم خارج از کشور صرفاً با ارایه شناسنامه، کارت ملی و یا گذرنامه معتبر ایرانی قابل انجام میباشد و گذرنامه و یا اسناد هویتی غیر ایرانی (خارجی) برای احراز هویت ایرانی معتبر نمیباشد. لازم به ذکر است ایرانیانی که دارای شناسنامه قدیمی (دوره قبل از انقلاب) میباشند برای تصدیق امضاء و یا دریافت خدمات حقوقی، لازم است ابتدا نسبت به تعویض شناسنامه قدیمی اقدام سپس متقاضی دریافت خدمات باشند.
9) پس از تصدیق امضاء برای دریافت وکالت نامه دو حال متصور میباشد؛ حالت اول: متقاضی میتواند اصل وکالت نامه را شخصاً از نمایندگی دریافت و رأساً آنرا برای انجام کار مورد نظر برای وکیل خود در ایران ارسال نماید. حالت دوم؛ موکل میتواند با پرداخت تعرفه (مقدار آن توسط کنسول اعلام خواهد شد) از نمایندگی بخواهد وکیل و یا شخصی که موکل وی را مشخص میکند با مراجعه به اداره تأیید اسناد و یا نمایندگی وزارت امور خارجه در استانها آنرا دریافت و پس از تصدیق آن توسط اداره تأیید اسناد (واقع در ساختمان شماره 9) و یا یکی از دفاتر وزارت امور خارجه در استانها برای اجرا تحویل وکیل نماید.
10) نکته مهم؛ درخواست تفویض اختیار از وکالت نامههایی که در ایران تنظیم شده، صرفاً باید در مورد کاری باشد که قصد انجام آن را در ایران داشته باشند. مثلاً اگر فردی دارای وکالت تام الاختیار از فرد دیگری میباشد و وی قصد، مثلاً فروش یک خط تلفن همراه را دارد؛ در تفویض اختیار صرفاً باید به موضوع مورد نظر اشاره شود و تفویض اختیار کلیه اختیارات مندرج در وکالت نامه اصلی باعث ورود خسارت به موکل اولیه خواهد شد. به متقاضیان درخواست تفویض اختیار وکالت نامههای صادره از ایران مؤکداً توصیه میشود، قبل از انجام هرگونه کاری و به منظور جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی موکل (موکلین) لازم است ابتدا با کنسول سفارت مشورت نمایند.