بیمه ایرانیان خارج از کشور

برخی از ایرانیانی که به خارج از کشور مهاجرت کرده، پیش از مهاجرت، دارای سوابق پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی بوده و تمایل دارند که پرداخت این سوابق، جهت فراهم کردن پشتوانه احتمالی ایام کهولت آنها ادامه یابد. به علاوه، برخی از اتباع ایرانی نیز که در خارج از کشور ساکن بوده، این احتمال را داده که روزی به کشور بازگردند و در نتیجه، خواهان ثبت نام بیمه تامین اجتماعی و تضمین حقوق ایام بازنشستگی خود می‌باشند.

لذا، سازمان تامین اجتماعی، به عنوان اصلی ترین نهاد فراهم کننده پوشش های بیمه درمانی و بازنشستگی در کشور، با ایجاد کارگزاری‌ها و راه اندازی سامانه ای اختصاصی، این امکان را برای اتباع ایرانی ساکن در خارج مرزهای کشور فراهم نموده تا در صورت دارا بودن شرایط لازم، برای ثبت نام بیمه ایرانیان خارج از کشور و پرداخت هرینه آن، مطابق نرخ حق بیمه مصوب، اقدام نمایند.

بدین منظور، لازم است تا این گروه از ایرانیان، دارای شرایط مقرر از سوی سازمان تامین اجتماعی باشند که این شرایط، عبارتند از:

  * کلیه اتباع ایرانی، اعم از اینکه شاغل بوده یا غیر شاغل باشند، به شرط سکونت در خارج از کشور، می‌توانند برای ثبت نام بیمه ایرانیان خارج از کشور اقدام نمایند.

  * حداقل سن ثبت نام این بیمه، 18 سال و حداکثر آن، 50 سال می‌باشد. البته، بر این شرایط سنی، چند استثنا وارد است. با این توضیح که، افراد کمتر از 18 سال، به شرط ارائه حکم رشد و افراد بیش از 50 سال، به شرط دارا بودن سابقه پرداخت حق بیمه قبلی معادل مدت مازاد سنی، امکان ثبت نام را دارند. همچنین، در صورتی که متقاضی، دارای حداقل 10 سال سابقه پرداخت حق بیمه باشد، از شرط سن، معاف خواهد بود.

  * ثبت نام بیمه ایرانیان خارج از کشور، منوط به داشتن سابقه بیمه نمی‌باشد؛ با استثنای مواردی که فرد، بیش از سن مقرر داشته که در بند قبل، توضیح داده شد.

  * از دیگر شرایط بیمه تامین اجتماعی ایرانیان خارج از کشور، آن است که در صورت انتخاب نرخ حق بیمه 20 درصد با مزایای بازنشستگی تامین اجتماعی ، ازکارافتادگی و فوت، از سوی متقاضی، انجام معاینات پزشکی، برای وی الزامی می‌باشد. تنها استثنا در جایی است که در زمان ثبت نام بیمه، بیش از 9 ماه از قطع ارتباط بیمه ای با سازمان، سپری نشده و متقاضی، پیش از قطع ارتباط، حداقل 365 روز سابقه پرداخت حق بیمه که به لحاظ ازکارافتادگی معتبر است، را در کارنامه بیمه ای خود داشته باشد.

  * در صورتی که متقاضیان ثبت نام با نرخ حق بیمه 20 درصد، توسط پزشک داخلی معتمد سازمان که در خارج، توسط دفتر کنسولی ایران، تعیین شده، معاینه شوند و از کار افتاده کلی شناخته شوند، صرفا می‌توانند برای ثبت نام بیمه بازنشستگی و فوت، با نرخ 16 درصد اقدام نمایند.

سامانه اعلام درخواست بیمه ایرانیان خارج از کشور:

سامانه ای است که در آدرس اینترنتی /portal/mss.tamin.ir به متقاضیان، ارائه خدمات کرده و اتباع ایرانی که دارای شرایط مقرر بوده، می‌توانند با مراجعه به آن، برای ثبت درخواست بیمه ایرانیان خارج از کشور اقدام نموده و با پرداخت حق بیمه تامین اجتماعی، مطابق نرخ تعیین شده توسط سازمان، تحت پوشش بیمه ای این نهاد دولتی قرار گیرند.

نحوه ثبت درخواست بازنشستگی تامین اجتماعی، بدین صورت بوده که بیمه شدگان می‌توانند با مراجعه به سامانه خدمات اینترنتی سازمان تامین اجتماعی، به آدرس /portal/eservices.tamin.ir، برای ثبت درخواست اقدام نمایند. جهت آشنایی بیشتر با این سامانه، مطالعه مقاله زیر توصیه می‌شود