امروز سه شنبه  ۱ آبان ۱۴۰۳

۱۴۰۱/۰۶/۲۲- ۱۳:۴۵ - مشاهده: ۵۳۲
تعداد بازدید:532 22 شهریور 1401 - 13:45
.

نشست دبیران کارگروههای تخصصی شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور در وزارت امور خارجه

نشست دبیران کارگروههای تخصصی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به ریاست جناب آقای بیکدلی دبیر محترم کارگروه کنسولی (معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان) و مدیریت جناب آقای رضا عامری مدیر کل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور با هدف بررسی عملکرد کارگروه‌ها و شناسایی راه‌های جدید دستیابی به اهداف شورای عالی، تعامل و هم‌افزایی کارگروهها در خدمت رسانی نهادینه به ایرانیان خارج از کشور روز یکشنبه 21/06/1401 در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.

در این نشست، ابتدا جناب آقای عامری مدیر کل شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور و مدیر جلسه، ضمن تاکید بر ضرورت رایزنی و تعامل سازنده دبیران کارگروه‌ها با یکدیگر به منظور تقویت هم‌افزایی و تغییر ادراک در راستای انتظارات رئیس جمهور محترم و تفکیک وظایف ذاتی دستگاههای متولی با وظایف کارگروهها ، لزوم استمرار برگزاری این نشست‌ها را خاطرنشان ساختند. ایشان نکاتی را در خصوص روان شدن تعامل میان دبیران کارگروه‌ها و دبیرخانه شورای عالی بیان داشتند.

در ادامه، جناب آقای بیکدلی دبیر محترم کارگروه کنسولی (معاون کنسولی، مجلس و ایرانیان وزارت خارجه) با اشاره به اهداف تشکیل شورای عالی ایرانیان و فلسفه شکل گیری آن در وزارت امور خارجه، ستاد اربعین را نمونه کار جهادی و آرمانی جهت الگو گرفتن کارگروهها برای ساماندهی امور ایرانیان و پیشبرد اهداف شورا معرفی کردند و به بخشی از عملکرد کارگروه کنسولی جهت تسهیل امور ایرانیان مقیم خارج از کشور از جمله ایجاد کمیسیون ویژه تردد با عضویت دستگاههای اجرایی ذیربط جهت سهولت پاسخگویی به دغدغه هموطنان برای رفت‌ و آمد به کشور، صدورکارت ملی هوشمند در 3 نمایندگی  به صورت پایلوت و ارتقاء آن به 23 نمایندگی تا پایان شهریور ماه و هم چنین رونمایی پروژه صدور این کارت در آمریکا همزمان با سفر ریاست محترم جمهوری به نیویورک اشاره کردند.

در ادامه محورهایی توسط دبیران محترم کارگروهها به شرح ذیل مورد اشاره و بحث قرار گرفت :

ارسال طرح جامع نقل و انتقالات مالی ایرانیان خارج از کشور به کمیسیون اقتصادی دولت جهت تصویب نهایی.

امید است بسیاری از مسائل مبتلا به ایرانیان با تصویب نهایی قانون جامع حمایت از ایرانیان حل و فصل شود.

ضرورت ادامه رایزنی‌ها و هم‌اندیشی میان کارگروهها جهت دستیابی به ادبیات و نگاه مشترک.

لزوم ارائه ابتکارات نوین و راههای جدید استفاده از توانمندی ایرانیان و اعطاء امتیاز به ایرانیان شاخص.

اعطای امتیازات درخور به اساتید و نخبه‌های علمی ایرانی جهت تشویق به بازگشت و مهم‌تر از آن تلاش برای حفظ و نگهداشت نخبگان موجود در کشور.

برخی کاستی‌ها ناشی از وضعیت خاص کشورمان و نتیجۀ مشکلاتی است که دشمنان انقلاب و کشور با اعمال تحریم‌های ظالمانه ایجاد کرده‌اند که باید با درایت ، آنها را تدبیر کرد.

ضرورت رسیدگی و بررسی مجوز فعالیت برخی سازمان‌های مردم نهاد که تحت عنوان کار و خدمت برای ایرانیان و امثال آن فعالیت می‌کنند.

لزوم توجه به آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی ناشی از حضور در خارج از کشور برای خانواده‌ها و جوانان ایرانی و برنامه‌ریزی حمایتی از آنان در این زمینه.

حمایت از شبکه سازی هنرمندان ایرانی در خارج از کشور و شناسایی و تقویت ارتباط با موسسات و آژانسهای گردشگری جهت معرفی جذابیت های گردشگری کشور.

ابراز تشکر از پیگیری‌های وزارت امور خارجه و دبیرخانه شورای عالی ایرانیان خارج از کشور نسبت به اجرای مصوبات نشست دی ماه 1400 شورای عالی ایرانیان که به ریاست رئیس جمهور محترم برگزار گردید و تاکید بر ضرورت استمرار نشست منظم دبیران کارگروه‌ها. در همین رابطه مقرر شد نشست بعدی دبیران کرگروه‌ها به میزبانی وزارت دادگستری در محل آن وزارت برگزار شود.

     

    متن دیدگاه
    نظرات کاربران
    تاکنون نظری ثبت نشده است

    امتیاز شما