امروز سه شنبه  ۱ آبان ۱۴۰۳

۱۴۰۰/۰۸/۲۵- ۰۷:۵۲ - مشاهده: ۴۱۳
تعداد بازدید:413 25 آبان 1400 - 07:52
.

دستورالعمل اجرائی امور دانشجویی، بورس ها و مدارس خارج از کشور

آخرین تغیرات انجام شده در دستورالعمل اجرائی امور دانشجویی، بورس ها و مدارس خارج از کشور به شماره 4928448/550/726 مورخ 14 / 06 / 1397

آخرین تغیرات انجام شده در دستورالعمل اجرائی امور دانشجویی، بورس ها و مدارس خارج از کشور به شماره 4928448/550/726 مورخ 14 / 06 / 1397 به شرح ذیل اعلام می‌گردد:

  •     برای استفاده از تسهیلات دانشجویی غیر ارزی، سن مجاز برای شروع به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور در مقاطع مختلف تحصیلی و امکان بررسی پرونده تحصیلی برای متقاضیان، حداکثر 40 سال می‌باشد.
  •      در زمان تشکیل پرونده تحصیلی در سامانه میخک، بارگذاری کارت ملی هوشمند توسط دانشجو الزامی می‌باشد. در صورتی که متقاضی هنوز کارت هوشمند ملی دریافت نکرده باشد، لازم است نسبت به بارگذاری کارت ملی قدیم همراه با رسید کارت ملی هوشمند اقدام نماید.
  •     مجددا تاکید می‌گردد شرط ارائه تسهیلات غیر ارزی داشتن گذرنامه با محل اقامت ایران و دانشجویان در صورت داشتن مجوز ارائه تسهیلات غیر ارزی و یا شرایط تسهیلات مزبور، صدور گذرنامه رایگان نیز با محل اقامت ایران میسر می‌باشد.
  •    تسهیلات غیرارزی برای اعضاء خانواده دانشجو شامل همسر( در صورتی که مشمول نظام وظیفه نباشد و گذرنامه با محل اقامت ایران داشته باشد) و فرزندان تحت تکفل (ذکور تا سن مشمولیت) در صورتی همراه دانشجو در خارج از کشور اقامت داشته باشند ارائه خواهد شد.
  •     بنا بر اعلام وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، ارائه تسهیلات غیر ارزی دانشجویی به دانشجویان بورسیه و خانواده آنان که با هزینه دولت ایران مشغول به تحصیل می‌باشند، صرفاً پس از تشکیل پرونده در سامانه میخک و استعلام از وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پرشکی و یا رایزنان علمی و تائید نهایی در سامانه میخک توسط وزارت مربوطه امکان پذیر خواهد بود و نمایندگی‌ها راساً مجاز به تایید پرونده و ارائه تسهیلات به این افراد نمی‌باشند.
  •    ارائه هرگونه تسهیلات به دانشجویان فرصت تحقیقاتی و خانواده آنان به دلیل دانشجو بودن در داخل کشور، صرفا از طریق اداره کل بورس و اعزام دانشجو وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در داخل کشور امکان پذیر خواهد بود.
  •     هر دانشجو در هر مقطع تحصیلی تنها برای یک دوره تحصیلی مجاز به استفاده از تسهیلات می‌باشد. بنابراین چنانچه یک مقطع تحصیلی را قبلا در داخل و یا خارج از کشور گذرانده باشد، نمی‌تواند برای تحصیل در همان مقطع یا مقطع پائین تر از تسهیلات غیر ارزی استفاده نماید. ارائه تسهیلات غیر ارزی فقط در مقاطع تحصیلی بالاتر مجاز است. در غیر این صورت نمایندگی‌ها باید راسا نسبت به وضعیت « رد » پرونده تحصیلی این قبیل متقاضیان اقدام و از ارجاع پرونده به وزارتین خودداری نمایند.
  •    حداکثر مدت مجاز برای ارائه استفاده از تسهیلات غیر ارزی برای دانشجویان ایرانی خارج از کشور در هر مقطع تحصیلی برابر مقررات به شرح ذیل اصلاح می‌گردد. برای مقطع کاردانی 5 / 2 سال، کارشناسی 5 سال، کارشناسی ارشد پیوسته 9 سال، کارشناسی ارشد ناپیوسته 3 سال ، دکتری تخصصی 5 سال، دکتری رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی 9 سال و مقطع تخصص پزشکی 5 سال می‌باشد.(بارگذاری گواهی پیشرفت تحصیلی سالیانه در سامانه میخک).
  •     دانشجویانی که مشکل معافیت تحصیلی ندارند ( بانوان و آقایان دارای کارت پایان خدمت یا معافیت نظام وظیفه) در صورتی که بدون مهر اجازه خروج دانشجویی معتبر وارد کشور شوند امکان مساعدت و مکاتبه توسط وزارت متبوع و وزارتین علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای مهراجازه خروج دانشجویی میسر نیست و باید پس از پرداخت عوارض خروج، از کشور خارج شوند.
  •    برای دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور که دارای پرونده تحصیلی تائید شده در سامانه میخک می‌باشند و قبلا اقدام به دریافت گذرنامه رایگان دانشجویی نموده اند، در صورت مفقود شدن گذرنامه آنان، صدور مجدد گذرنامه رایگان مفقوده برای این قبیل دانشجویان به شرط استمرار تحصیل و بارگذاری گواهی اشتغال به تحصیل فقط برای یکبار در طول تحصیل در خارج از کشور بلامانع است.

تبصره: در صورتی که دانشجو قبل از تشکیل و تائید پرونده در سامانه میخک، گذرنامه خود را مفقود نموده باشد امکان صدور گذرنامه رایگان برای آنان میسر نمی‌باشد و باید نسبت به پرداخت هزینه صدور گذرنامه مفقوده اقدام نماید.

تذکر: در صورت انصراف، اخراج و ترک تحصیل ارائه تسهیلات غیر ارزی متوقف می‌گردد.

 

متن دیدگاه
نظرات کاربران
تاکنون نظری ثبت نشده است

امتیاز شما